۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

اثر جديد همايون با ساز هاي ابداعي استاد شجريان

همایون شجریان این روزها با همکاری مجید درخشانی مشغول کار بر روی اثری با استفاده از تمامی سازهای ابداعی محمدرضا شجریان است.
به‌گزارش پایگاه خبری - تحلیلی شجریانی‌ها، مجید درخشانی با اعلام این خبر گفت: این فکر به ذهنم خطور کرده بود که اثری را با استفاده از تمامی سازهای استاد شجریان بسازم و از رنگ آمیزی و تنوع صدایی این سازهای جدید استفاده کنم که بالاخره پس از صحبت‌هایی که صورت گرفت قرار شد همایون این کار بخواند.
این آهنگساز در ادامه افزود: ما به طور تجربی شروع به ضبط این کار کردیم و در آن از تمامی سازهای زهی استاد مانند صراحی، صراحی باس، صراحی سوپرانو، کرشمه، صبوح، ساغر و بم ساز بهره گرفتیم.
وی تصریح کرد: تا کنون نیمی از این اثر ضبط شده است که به محض اتمام مراحل تولید آن راهی بازار خواهد شد. بخشی از این قطعه در مراسم جشن ثبت جهانی ردیف‌های موسیقی ایرانی در خانه موسیقی برای حاضران پخش شد.
درخشانی همچنین با اشاره به  قابلیت‌های ردیف موسیقی ایرانی گفت: من ردیف را مشابه گفته‌های آقای علیزاده می بینم؛ یعنی اعتقاد دارم فقط نباید به حفظ ردیف اکتفا کرد؛ بلکه می بایست آن را درک کرد تا بتوان از مسیر ردیف به مراحل بالاتری رفت. به نظر من ردیف این پتانسیل را دارد که در داخل آن به تولید و خلاقیت پرداخت که این موضوع  به آمادگی ذهن خلاق موسیقیدان نیز بستگی دارد.
وی همچنین در مورد گرفتاری جوان‌ها در قالب ردیف گفت: در ابتدای امر باید بتوانیم درگیرقالب ردیف بشویم و آرام آرام آن را درک کنیم. یعنی اساتید ما باید ابتدا اصل ردیف را که الفبای کار ما است آموزش دهند؛ اما کار به همینجا ختم نمی شود و به گمان من اساتید ما باید چگونگی استفاده از این ردیف‌ها در آثار را با استفاده از خلاقیت‌های فردی به هنرجویان آموزش بدهند.
این نوازنده تار در ادامه تاکید کرد: به طور قطع ظرفیت‌های بروز و رشد خلاقیت موسیقیدان در ردیف وجود دارد و ما تا کنون هر کاری انجام داده‌ایم همه از دل ردیف بر آمده است و این شیوه را نیز باید به درستی به نسل بعد منتقل کنیم. 

گفت‌وگو:
خبرگزاری مهر

۱ نظر:

  1. با سلام خدمت استاد بزرگ سیامک وب سایت جالبی بود امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید

    پاسخحذف